![]() |
![]() |
Wagenfähren in Europa |
Fjordfähren Norge |
|
Hæhre IV |
Werft
Bygge verft |
Baujahr
Byggeår |
1970 |
kondemnert -2022- |
||
Hjørungavaag Verksted AS, Ålesund, N |
Bau-nr.
Bygge nr |
12 | ||||
IMO-Nr.
|
7026948 | |||||
Namen
Skipsnavn |
Rufzeichen
Kjenningssignal |
Reedereien
/ Eigner
Rederi / Eier |
Lebenslauf |
Vermessung:
- Info-D
- Info-E
- Info-E
-
Hoveddimensjoner |
||
|
- LMUS |
|
1970
- ? Steinestø - Knarvik
Salhus - Frekhaug - Flatøy Mordalsvågen - Solholm Sæveråsvag - Masfjordnes - Duesund Eidsdal - Linge 1986 - 1991 Eiksund - Rjånes 1991 - 1993 (?) Årvik - Koparnes (-Syvdsnes) 1993 - 1994 / 1995 - 2008 Eidsdal - Linge 02.2008 - 03.2010 Sæbø - Leknes - Skår - Trandal - Standal 03.2010 - 06.2011 Umbau und genereller Umrüstung des Antriebes von Schrauben- auf Thusterantrieb (dieselelektrisch) bei Bolsønes Verft, Molde 07. 2011 - ca. 02.2014 Planeinsatz: Arasvika - Hennset mehrere Betriebsunterbrechungen wegen technischer Probleme 09.2014 Verkauf zum Einsatz als private Transportfähre 1.12.2014 - 2015 : lokale Transportaufgaben im Bereich Kristiansund Pläne für den Einsatz als Transportfähre für die Offshoreindustrie im Bereich Kristiansund scheiterten - 12.2015 verkauft - Anfang 2016 Umbau bei Kristiansund Mekaniske Verksted: eine große Zufahrtsrampe + Gewichtsreduktion - Arbeits-/Transportfähre - aufliegend Bjørn / Dønna - 12.2021 zum Abbruch an Fosen Gjenvinning |
482
/ 589
BRZ/GT/BT
|
144
/ 218
NRZ/NT
|
alt:
117
brt
|
Tragfähigkeit
Tonnasje |
Tdw /dwt
|
Tonnen
|
||||
Länge
ü.a.
Lengde o.a. |
48,98
|
m (length o/a) | ||||
Breite
ü.a.
Bredde |
10,6
|
m (beam o/a) | ||||
Tiefgang
(Tg)
Dypgående |
3,09
3,29 |
m (d - draft/draught) | ||||
Seitenhöhe
Dybde |
4,22 |
m
(D - depth moulded,
(Tg + Freibord F) |
||||
Passagiere
Passasjerer |
256
12 |
- | ||||
PKW-Einheiten
PBE |
28
|
- 38 | ||||
Maschine
/ Antrieb:
maskin / framdrift |
-
Wärtsilä/Wichmann - Diesel mit 552 kW, ab 05.2011: INPOWER Phi-DRIVE™
- Azimuth RDT 1500, - neuartiger dieselelektrischer Thuster Antrieb mit 2 x
Volvo Penta D12 D
2011 - Foto/Info"Eiksund er en eldre ferge med kapasitet på 28 biler, som har blitt bygget om ved Bolsønes Verft i Molde. Før ombyggingen var fartøyet utstyrt med en hovedmotor som drev to vridbare propeller. Etter ombyggingen er dette erstattet av to azimuth-periferidrevne thrustere (Rim Driven Thruster/ RDT), én i hver ende av fartøyet. Thrusterne er uten mekaniske akselsystemer, og propellene drives ved bruk av elektriske permanentmagnetmotorer. Også drivsystemet, utviklet og levert av Inpower AS, er unikt i verdenssammenheng." |
Geschwindigkeit
Fart |
13
ca. 10 |
kn | ||
weitere Informationen: | - | - | - | - |
![]() ![]() 12.2021 https://fosengjenvinning.no/product/des-2021-mf-haehre-iv-ankommet-2xd12-volvo-2xd5-volvo-hugget/ |
![]() Brennesvika bei Kilboghamn am 1.8.2019 |
![]() Brennesvika bei Kilboghamn am 1.8.2019 |
![]() "Hæhre IV" ved Kristiansund Mekaniske 21. mai 2016 |
![]() Kristiansund 10.2014 |
![]() "Atlantic Pioneer" (tidl. "Eiksund") ved Marcussundet i Kristiansund 25.10.2014 |
![]() "Eiksund" har skiftet navn til "Atlantic Pioneer" og skal brukes som arbeidsbåt for selskapet Atlantic Ship Management AS i Kristiansund. Eiksund ved Devoldholmen 18.09.2014 |
![]() 1.7.2013 - in Fjord 1 - Farben |
![]() Eiksund am 30.06.2012 bei Hennset |
![]() Eiksund Hennset 10-09-2011 during refloating - Foto: Geir Ole Søreng |
![]() "Eiksund" med nytt fremdriftsystem i sambandet Arasvika-Hennset - 06.2011 |
![]() 27.7.2010 in Molde beim Umbau auf der Bolsønes Verft |
M/F Eiksund er slippsatt på Bolsønes i Molde 1.4.2010 Foto: Ketil Malo |
![]() EIKSUND am 13-06-2007 vor Linge © Uwe Jakob |
![]() als Eiksund August 2006 |
![]() Eiksund 2004 |
![]() Eiksund auf der Verbindung Eiksund - Rjånes 1990 |
![]() "Eiksund" 7.1996 |
![]() Eiksund på Rjånes - Eiksund 15-6-1987 - Foto: Geir Ole Søreng |
![]() MF "Radøy" fra våren 1974 ved Knarvik im Hintergrund die Lindås |
![]() |
![]() als "Radøy" |
![]() |
http://www.fjordfaehren.de/ |
|
![]() |